Författararkiv: reana

Mitt i sommaren 2016

Det kan ju vara tid att uppdatera er om vad som händer ombord.
Reana har äntligen fått vända på sig, och nu är målningen ”nästan” klar.

Reana the 6th of June

Bilden ovan är från den 6e Juni då jag passade på att klä Reana för nationaldagen.

Under våren, huvudsakligen maj månad så var vädret på Nya Varvet strålande.
Större delen av däck har fått sin duvblåa färg, men området utanför maskinrummet, vid värmepumpen samt vid det mekaniska ankarspelet kvarstår då jag inte vill måla i onödan.

Relingen har fått en mörk blå färg som förstärker skrovformen och sänker höjden något.
Klysen och ankaret kvarstår att måla, samt namn och hemmahamn i aktern.
Funderar på lite olika varianter för just namnet i aktern.

Har funderingar på att byta ut ”flaggstången” i trä i aktern mot en i metall, men det återstår lite funderande innan det är klart. Vidare funderar jag på vart jag lämpligast monterar kortvågs- och VHF antennerna för amatörradiostationen. Det kommer också tillkomma antenn för 4G, och det är ännu oklart vart den bör placeras.

Uppdatering av önskelistan Juli 2016:
Förbränningstoalett för Gas eller DBO. (Efter kontakt med div. tillverkare, uppskjutet 1-2 år).
Hydraulstyrning  ( Marsili ) ”Inplanerad och 75% av delarna ombord
Kättingstyrningen konverteras till nödförfarande ”Kvarstår”
Autopilot ( TMQ AT4 ) ”Ombord och monteras då ovanstående är färdigställt
Renovering av bryggan ”Pågående”
Byte/renovering av ventiler/fönster bryggans akterkant ”Inplanerat”
Led Top Led Lanterna ( Hella )”Ombord, montering kvarstår
Led NUC lanternor ( Hella ) ”Ombord, montering kvarstår”
AIS ( Transas ) ”Ombord, montering kvarstår”
GPS kompass till Autopilot ”Ombord, montering kvarstår”
NMEA Multiplexer (VYacht) ”Ombord, montering Kvarstår
Tester av iPad / MacMini som sjökortsdator ”Pågående”
Ledstrålkastare till bryggtaket, eller ännu hellre masten ”Uppskjutet”
Ledbelysning till däck ( 2 x 5m Ledlist för 12V) ”Införskaffad, montering kvarstår”
Ledbelysning till maskinKvarstår
Genomgång och eventuellt byte av slitna batteribanker ”Nya batteribanker installerade”
Isolationstransformatorer för 380 systemet (Uppskjutet)
Felsökning Hjm ”pågår”
Rengöring av DBO dagtank ”Kvarstår”
Införskaffande och montering av tankmätare till ovanstående ”Kvarstår”
Införskaffande och montering av DBO förrådstank ca 2x200L ”Kvarstår”
Införskaffande och montering av tank för tekniskt färskvatten ”Kvarstår”
Värmepumps installation ”Montering pågår”
Renovering av Reflexkamin  ”Montering kvarstår”
Renovering av ytskikt i Maskinrum ”Pågående”
Renovering av nivåbrytare gråvatten i byssan  ( Johnson UltimaSwitch ) ”Klart”
Montering av nya skrovgenomföringar för kylvatten i maskin  ”Montering kvarstår”
Dockning för skrovtvätt och målning av skrytrand samt kontroll av ventiler ”Uppskjutet”
Uppgradering av mekaniskt ankarspel ”Uppskjutet”
Montering av solcellspaneler ”Inplanerat”
Införskaffande av regulator/shut till ovanstående ”Kvarstår”
Konvertering av sjövattenkylningen samt kylanläggning för mässen ”Planeringsstadiet”
Uppgradering av skorsten med installation av landströmsindikator ”Pågående”

Det var uppdateringen denna gången, men jag skall försöka bli bättre på detta, samt försöka hitta på en bättre lösning för att visa Reana’s utveckling.

Höst och vinter är snart här igen.

Refurbishment underway

Refurbishment underway

Det har varit en bra sommar, om än för kort ( som alltid ) jag har inte riktigt haft all den tid jag önskat att arbeta med Reana, så jag ligger lite efter i min planering.  Men stadigt framåt går det.

Uppdatering av önskelistan:
en Förbränningstoalett för Gas. (Efter kontakt med div. tillverkare, uppskjutet 1-2 år).
– Hydraulstyrning ( även om kättingstyrningen kommer få finnas kvar ) ”Kvarstår
– en Autopilot ”Kvarstår
Led Lanternor (tog stryk i stormarna) ”Nya lanternor införskaffade och monterade”
Ny VHF antenn (tog stryk i stormarna)”Nya antenner införskaffade, montering kvarstår”
AIS ”Införskaffad, montering kvarstår”
– NMEA Multiplexer ”Kvarstår
Ledstrålkastare till bryggtaket, eller ännu hellre masten ”Införskaffad, montering kvarstår”
Ledbelysning till däck ”Införskaffad, montering kvarstår”
– Ledbelysning till maskin ”Kvarstår
Genomgång och eventuellt byte av slitna batteribanker ”Uppgradering pågår”
Isolationstransformatorer för 380 systemet (Uppskjutet)
Konditionsgenomgång och felsökning av HjmHjm genomgången, nytt startbatteri
Uppgradering av värmesystemet (före nästa vinter) ”Införskaffat Luft/vatten värmepump, montering pågår”

Taket på bryggan är utbytt, det är något av ett experiment.
– Under färg och glasfiber fann jag vanlig OSB, som nu är utbytt mot formplywood, på formplywooden ligger kallasfalt och samtliga skruvhål är rikligt täckta med kallasfalt.
Ovan det lagret ligger asfaltspapp och ovan det, två lager primer och två lager finish.
Ett litet test med andra ord.

Vidare har styrbordssidans dörr till bryggan rationaliserats bort och satts igen, vilket verkar har löst en av de mer svårfunna vattenlekagen som uppdagades under vintern 2014.

En rostfri mast är ihopsvetsad och monterad för att slippa skruva fast något i bryggtaket.

Ny färgsättning är under vägs, skrovet skall bli rött, däck duvblått och överbyggnaden vit.
Nytt skorstensmärke är framtaget och påmålat.

Så det går sakta frammåt, men det är ett kontinuerligt pyssel.

Våren är här, och rustningen har tagit sin början.

Vårvämen har nått Nya Varvet, och även om små pyssel ägt rum hela vintern, så är det vissa jobb som fått vänta.

Stormarna Alexander, Svea och Egon ställde till det en del, bland annat blev det tydligt att bryggtaket måste bytas, och det arbetet är nu påbörjat.
Ommålning av hela Reana har också påbörjats, och hon kommer få ett lite annat utseende.
Samtidigt skall manöverstation för ankare uppgraderas, samt styrbordssidans bryggdörr byggas om.

IMG_5834

 

 

 

 

 
På önskelistan finns:
– en Förbränningstoalett för Gas.
– Hydraulstyrning ( även om kättingstyrningen kommer få finnas kvar )
– en Autopilot
– Led Lanternor (tog stryk i stormarna)
– Ny VHF antenn (tog stryk i stormarna)
– AIS
– NMEA Multiplexer
– Ledstrålkastare till bryggtaket, elelr ännu helre masten
– Ledbelysning till däck
– Ledbelysning till maskin
– Genomgång och eventuellt byte av slitna batteribanker
– Isolationstransformatorer för 380 systemet
– Konditionsgenomgång och felsökning av Hjm
– Uppgradering av värmesystemet (före nästa vinter)

 

Ombasering av M/S Reana

STHLM-Muskö-GBG.jpg

Ombasering av M/S Reana 29okt – 2nov 2014 (Obs. bilden föreställer planering, faktisk sträckning runt Falsterbonäset)

29 Okt 2014 kl 15:40LT – Avgång Norrmälastrand
29 Okt 2014 kl 20:20LT – passerar Dalarö Skans
29 Okt 2014 kl 22:30LT – 1 h Kajstuds på Mickrums Brygga / Muskö
30 Okt 2014 kl 02:20LT – Måsknuvs fyr tvärs ut om styrbord
30 Okt 2014 kl 03:50LT – passerar Landsorts Bredgrund, Riktigt gropigt, reducerat kl 03:00
30 Okt 2014 kl 12:30LT – passerar Häradsskär
31 Okt 2014 kl 04:15LT – passerar Ölandsbron
31 Okt 2014 kl 12:30LT – passerar Utklippan, vädret försämras, sjön börjar bli gropig.
01 Nov 2014 kl 15:50LT – passerar Ven, Dimma, 14 C, SO-lig Vind ca 8m/s
02 Nov 2014 kl 09:40LT – Valö Fyr tvärs ut om babord
02 Nov 2014 kl 10:45LT – passerar Älvnabben in om styrbord
02 Nov 2014 kl 11:20LT – väl förtöjd Nya Varvet / Göteborg

Kontinuerlig drift under:                               3 dygn, och 19 h
Total distans :                                                 ca 540 Nm
Total bränsleförbrukning :                           ca 640 liter
Bränsleförbrukning per timme (91h) :       7 liter / timme
Genomsnittlig fart över grund:                    5,9 knop

Besättning:  Jeanette Grönstedt, Niclas Frantz, Christopher Frantz

Weathersnapshot från ombaseringen