m/s Reana  ( SEBW ) är såld !

Det har sannerligen inte varit ett enkelt beslut att fatta, Reana har blivit en del av mig lika mycket som jag ( Christopher ) en del av henne.
När man lever så tätt tillsammans så tar man nog efter varandra en hel del, även i fallet med människa och fartyg.

Jag har bott ombord på Reana mer eller mindre kontinuerligt sedan 2014 och har hunnit med en hel del uppgraderingar, överraskningar och underhåll. Reana har varit mitt hem tillika min hobby och fritid.

Men varför säljer jag då denna min pärla, jo, livet har förändrats, jag bor tillsammans med min flickvän strax söder om Farsta, och det gör att jag inte riktigt behöver ett extra boende. Vidare så innebär mina nya arbetsförhållanden sedan jag seglade runt Reana från Göteborg, att jag inte heller riktigt kan göra henne rättvisa, jag känner inte riktigt att jag kan dra nytta av henne så som jag skulle vilja.

Och därför säljer jag nu Reana i förhoppningen att hennes nya ägare skall få uppleva skärgården,
boendet och friheten så som jag gjort under de gångna åren.

( lite längre ner på sidan, under småbilderna finns ett bildspel i större format, och under det än mer fakta om fartyget och dess historia )

Som en förberedelse för ombaseringen tillbaka till ostkusten har Reana varit på varv i Göteborg där ny
hydraulikstyrning monterades. Vidare högtryckstvättades skrovet och fick ny bottenfärg, samtidigt
som nya grovfilter för sjövatten monterades och skrovet tjockleksmättes.

Och givetvis fick propellern, som synes, lite extra polering.

Efter varvsbesöket så färdigställdes montering av autopilot, AIS, NMEA-WiFi med mera.

Under åren som har gått medan jag huserat ombord, så har jag ändrat färgsystemet, dragit om lite av elen,
byggt om gånglanternor, bytt tak på bryggan, samt byggt en ny signalmast. Byggt om värmesystemet, samt bryggan för extra isolering.

När boendet / fartyget är både boplats och hobby hinner man med en hel del, och glömmer en hel del av vad man gjort också för den delen.

 

Bryggan är utrustad med Radar/Plotter samt fäste för iPad-plotter (iSailor), Ekolod, GPS-kompass, AIS, NMEA-WiFi, Fluxgate-kompass, Rundradio, Autopilot, Hydraulikstyrning, samt den tidigare kättingstyrningen som nödstyrning.

Sedan 2014 då jag tog över Reana, så har jag kontinuerligt arbetat för att förbättra henne. Luftkonvektorn på bilden är kopplad i linje med elementen och fungerar därför både när man använder luft/vatten värmepumpen eller när man kör reflexpannan. Jag monterade även kontrollen till luft/vatten värmepumpen lätt åtkomligt i mässen.

Spisen är ett tre-lågigt gasolkök och kylen drivs av 220v/12v eller gasol.

På babordssidan i kajutan/mässen/salongen eller vad man vill kalla den finns en soffa/sovplats under
vilken det finns gott som stuvningsutrymme. Man kan även dra för ett draperi och sova gott även dagtid
om så skulle behövas. Vidare, på förliga skotten finns en 12v TV med DVD som kan drivas även med 220v.

På styrbordssidan i kajutan/mässen/salongen eller vad man vill kalla den finns en väl tilltagen sittplats som även den går att sova i. Under hela soffgruppen finns stuvningsutrymme. Det finns även rejält med stuvingsutrymme under durken, som även kan agera som sval för matvaror, helt beroende på sjövattentemperaturen. Under durk finns även två 150l tank/säckar för färskvatten, samt pumpar och tank för både färsk och gråvatten.

På styrbordssidan för om kajutan finns en hytt med en våningssäng. Hytten kan även agera som skeppskontor och i hyllorna och pärmarna finns minnen från Reanas tid som tankfartyg, Oljedagböcker med mera finns bevarade. Vidare finns det dokumentation kvar från ägarnas respektive successiva förbättringsarbeten ombord.

Två personer sover gott i skeppskontoret, och det finns gott om utrymme för exempelvis stuvning av kläder under den nedre bingen.

Längst förut finns det väl tilltagna duschrummet, som har skotthängda skåp med massor av förvaring.
Rummet är även utrustat med elektrisk golvvärme och med toalett.  Toaletten är byggd efter en standard
som är godkänd i USA men dessvärre inte lever upp till de senaste reglerna för utsläpp här hos oss.

Jag har varit i kontakt med Cinderella Förbränningstoaletter för att komma runt problematiken med svartvatten helt och hållet.

Jag har emellertid fått rådet av dem att avvakta ett år eller två att göra en nyinstallation då de håller på att ta fram en ny variant som drivs av gas/diesel och som har en brännarskål som är mer lämplig till sjöss. Av denna anledningen står det en fin-fin Kem-Toalett här i väntan på den nya modellen. Det kan tyckas vara ett konstigt beslut, men jag tycker att det är bra mycket smidigare att ta hand om motsvarande en eller två kaffekoppar aska i månaden, istället för att pumpa iland en hel del svartvatten.

På styrbordsidan mitt emot skeppskontoret finns det som fungerat som Redarhytt, där en dubbelsäng huserar. Under sängen finns massor med utrymme för att stuva saker. Och hytten har även en byrå och en mindre garderob.

I kajutans tak finns det en stor skylight av pansarglas. Den släpper in massor med ljus och efter vad föregående ägare har sagt, så är den så väl tilltagen att man kan lyfta ner ett fullstort kylskåp om man så skulle önska.

I maskinrummet har jag renoverat Reflex dieselpannan, monterat innedelen till luft/vatten värmepumpen, förberett för underhållsladdning av huvud-batteribank med hjälp av solceller. Jag har även installerat ett nytt Separ-filter som rundseparerar dieseln i 400l tanken.
Flertalet slangar( kylvatten/diesel/läns) är uppgraderade, huvud-batteribanken är förnyad. Sjövattenkylarna är genomgångna och rengjorda. Ledbelysning samt frysvakt på sjövattenledningar är installerad.

m/s Reana är ett litet stycke väl bevarad historia, väl värd att bevara för framtiden.
Hon har tjänat mig väl under åren då jag arbetat i Göteborg och hon har varit min fasta punkt i tillvaron. Reana är något av en flytande minivilla där man kan ta med sig boendet dit man vill oavsett om det är för en helgtur i skärgården eller en längre semestertur. Hon är helt klar för åretruntboende, och med den nyinstallerade luft/vattenvärmepumpen är det ingen konst att hålla en behaglig temperatur till en rimlig kostnad även vintertid.

Bläddringsbara bilder i större format

FAKTA

m/s R E A N A    fd. Bunkertankfartyg, expeditionsfartyg, redaryacht, fritidsfartyg

Fd. Bunkerbåt som byggts om till utbildningsbåt och därefter till bobåt.
Smakfullt inredd med dubbla vattenburna värmekällor. ( Reflex dieselpanna samt Luft/vatten värmepump )
Välisolerad  med 70 mm stenull i skott och 140 mm stenull i tak.
Badrummet är helkaklat med golvvärme. Helt torr och mönjad i botten. Skylight ger trevligt ljusinsläpp. Väldokumenterad historik.

Namn:                                         Reana, ex. Shell 21, ex. BP XVI, ex. BP 16
Signalbokstäver:                        SEBW
MMSInr:                                      265749910

Längd:                                        15,06
Bredd:                                        5,04
Djupgående, m:                        1,5

Gross/netto(Ton):                    37 / 13
Färg:                                           Röd/Vit m. duvblått däck
Skrovtyp:                                   Deplacerande
Material:                                    Stål

 Motor:                                       Volvo Penta MD96
Antal cylindrar:                         6
Motor år:                                   1966
Motoreffekt:                              127 vid 1800rpm Reduktionväxel 4,7:1
Ekonomifart, knop:                   6 kn 1100rpm
Bränsleförbr. ek.fart, l/nm:     8l /timme
Bränsletyp:                                Diesel
Bränsletank:                              400 l
Kylsystem:                                 Slutet HT samt sjövatten LT
Drivlina:                                     Rak axel
Propeller:                                   fast 3 Blad brons

Styrning:                                    Hydraulisk, m. Autopilot & snabbstyrning / Kätting som nödstyrning

Komfort

Dusch
Varmvattenberedare:              220 V för sjövatten
Färskvattentank:                       2 st säckar 300l

Kylskåp:                                      220/12 V + gas
Kök:                                             Gasol 3 låg
Septitank:                                   60 liter. ej däckansluten
Toa:                                              220 kvarn samt kemtoalett

Reningsanläggning:                   Modellen godkänd i USA men ej i EU – Sverige
Tryckvatten:                                Färskvatten / Sjövatten
Värme:                                          Vattenburen Luft / Vattenvärmepump samt Reflexpanna

Navigation & hantering

Ankarspel:                                     1 manuell (kätting) 1 el (band med fjärrstyrning)
Ekolod:                                           LS4100
GPS:                                                Furuno GP320
Kompass:                                       Magnet & Ritchi_Logg(Fluxgate) & TrueHeading Vector Carbon (GPS)
Plotter:                                           Furuno VX2 & förberedd för iPad el. motsv.
Radar:                                            Furuno VX2
Autopilot:                                      TMQ AP4EC m. roderlägesvisning
Hydraulstyrning Automat:         Marsili CC-075V
Hydraulstyrning:                         Marsili CL.0/23×2 samt C7/45 rattpump
AIS:                                                 HP-33A AIS Transponder ( MMSI: 265749910 )
NMEA/WiFi:                                  MiniPlex 3WI-N2K
VHF:                                               Radio Ocean
Lanternor:                                     LED lanternor installerade, samt extra inköpta för NUC-lanternor.

Säkerhet & El

Batterier:                                       1000 Ah + 300 Ah samt startbatterier och dedikerat batteri för ankarspel.
Brandsläckare:                             Pulver, CO2 och skumsläckare samt pulverbomb i maskin.
Landel:                                           230 / 380
Länspump:                                    24v i maskinrummet
Nödutrustning:                            Gummibåt av äldre modell, nödbloss & raketer samt rök.
Radio:                                             VHF samt rundradio
Stöldskydd:                                     GSM larm samt Fibaro övervakning
Aux gen 230 V:                               Yanmar 2000 Diesel m. fjärrstart
Omvandlare:                                  24/230 V samt 24/12 V

Övrigt

Extra rostfritt ankare
Fenders & tampar
Reservdelslager 

Fotograf: Fogelberg, Bernt / Sjöhistoriska Museet

Fotograf: Fogelberg, Bernt / Sjöhistoriska Museet

Fotograf: Fogelberg, Bernt / Sjöhistoriska Museet

HISTORIK

 m/s R E A N A    fd. Bunkertankfartyg, expeditionsfartyg, redaryacht, fritidsfartyg

Byggd 1929 vid Marstrand Marstrand i Mek. Verkstad stål.
1929 Levererades som Shell 21 till Rederi AB Semo (Svenska Shell), Stockholm.
Hon hade då en råoljemotor med hela 35hk.            
1941 den 9 april: såld till Rederi- & Bärgnings AB Tritonia  (Edvin Ceidborn), Stockholm, för skrotning.
Under andra världskriget erbjöds hon och hennes syster (Shell 22 – Rigga) för Time Charter i Tyskland för Luftwaffe och rederiet Essberger,
något som emellertid inte tycks ha blivit v
erklighet.
1941 6 juni: såld till Eric Wennberg, Stockholm för 12’000kr.
1941 7 juni: Rederi AB Arania, Stockholm.
1941 2 december: Rederi AB Berania (Sture Jakobsson), Stockholm.
1944: såld till PR Helmer Cornelius Bengtsson, Helsingborg för 52’000kr.
1946: Kol och Olja Trading Co AB (Stockholm), Malmö, under namnet BP XVI.
1950: Hemmahamn: Stockholm.
1962-65: Omfattande renovering, där huvudmaskinen byttes till en ny Volvo Penta MD96 B
med backslag. Samtidigt fick hon en ny helsvetsad botten i 10mm stål samt nya spant i 
skrovet. 
1963: Namnbyte till BP 16 med hemmahamn Grebbestad där hon gick som bunkerfartyg och försåg
många fiskefartyg med diesel.
1980: Företagsnamn ändras till ODAB Svensk Oljedistribution AB.
1982: Corporate bunker & Eldningsoljor Ivan Zackrisson & Co, Grebbestad. under namnet Reana.
1992: Stig Holm, Köpmannebro.
1992: PR Conrad Engström, Västerås.
1993: Hemmahamn: Kvicksund, Reana blir ”Fritidsmotorskepp.”
Skrovet helblästrades och målades med 2 komponent epoxyfärg.
1993-2017: Kontinuerlig renovering och uppgradering.
Reana går först som Dyk-expeditionsfartyg, och rustas därför och har då sovplatser för 10
personer. Sedermera byggs hon om till fritidsfartyg/bobåt med sovplatser för 5 till 7 personer.
2014: Christopher Frantz, Göteborg.
Kontinuerligt underhåll och förbättringsarbeten.
Värmepump, uppgradering av styrning och installation av autopilot, uppgradering av
belysning. Förberedelser för uppgradering av svart / gråvatten-installation.
Energieffektivisering samt tilläggsisolering.
2017 maj: Ombasering till Stockholm / Nynäshamn.

Kontaktuppgifter och prisidé

Så kommer vi till det du som läsare kanske har väntat på, kontaktuppgifter och kanske frågan om vad jag kan tänkas vilja ha för Reana.
Till att börja med skall sägas att alla rimliga bud givetvis kommer beaktas, och vad med jag menar med rimligt återstår att se.

När Herr direktören Helmer Otto Cornelius Berntsson köpte Reana 1944 så fick han betala 52’000kr, vilket i dagens penningvärde skulle motsvaras av 1’044’666,67 kr, och det är ett bud som jag definitivt skulle beakta.

Vidare kan visning ordnas efter överenskommelse.

Jag går att nå på :

mobiltelefon: 070 – 220 37 37  
email: christopher@frantz.se

 

 

Passage av Blå Jungfrun under ombasering från Göteborg till Nynäshamn den 25’e Maj 2017

2 reaktion på “m/s Reana  ( SEBW ) är såld !

  1. Ann Zachrisson

    Hej.
    Jag var med på båten när den gick från Lyckornas slip till Grebbestad som ny hemma hamn. Min Pappa hade båten då.
    En korrigering Zachrisson stavas med CH.
    Var finns båten idag?

    Svara
    1. reana Inläggsförfattare

      Hej Ann,

      Tack för all information och sms-kontakten, av någon outgrundlig anledning så kan jag inte just nu komma åt att editera den sidan där jag stavat fel, jag håller på och felsöker och uppdaterar det så snart jag kan.
      Reana ligger i Nynäshamn.

      Svara

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *